montessori

De Montessori-Visie

De Montessori-visie is gebaseerd op de onderwijsbenadering ontwikkeld door Dr. Maria Montessori, een Italiaanse arts en pedagoog. Haar benadering legt de nadruk op de individuele behoeften en capaciteiten van kinderen en streeft naar het bevorderen van zelfstandigheid, nieuwsgierigheid, creativiteit en een liefde voor leren. De Montessori-visie heeft verschillende kernprincipes:

  • Zelfstandigheid: De Montessori-visie gelooft dat kinderen van nature nieuwsgierig en intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren. De omgeving en materialen in een Montessori-klas zijn ontworpen om kinderen in staat te stellen zelfstandig te werken en beslissingen te nemen over hun eigen leerproces.
  • Zelfcorrigerend materiaal: Montessori-materialen zijn speciaal ontworpen om kinderen onmiddellijke feedback te geven. Hierdoor kunnen kinderen hun eigen fouten corrigeren en onafhankelijk van de leraar leren.
  • Gemengde leeftijdsgroepen: In Montessori-klassen worden kinderen vaak samengebracht in gemengde leeftijdsgroepen. Dit bevordert samenwerking, mentoring en sociale ontwikkeling, omdat oudere kinderen kunnen dienen als rolmodellen en mentoren voor jongere kinderen.
  • Individuele aandacht: Montessori-leerkrachten observeren de behoeften en interesses van elk kind en passen het lesmateriaal en de begeleiding aan om aan die behoeften te voldoen.
  • Een gevoel van gemeenschap: Montessori-omgevingen bevorderen een gevoel van respect, samenwerking en verantwoordelijkheid binnen de klasgemeenschap.
  • De rol van de leraar: Montessori-leerkrachten worden vaak “gidsen” genoemd in plaats van traditionele docenten. Ze creëren een ondersteunende omgeving, observeren en begeleiden de kinderen, en dienen als facilitators van het leerproces.
  • Een holistische benadering: De Montessori-visie benadrukt niet alleen academische kennis, maar ook de ontwikkeling van sociale vaardigheden, emotionele intelligentie en karaktervorming.
  • Zintuiglijke en praktische materialen: Montessori-leermaterialen zijn vaak gericht op het ontwikkelen van zintuiglijke waarneming en praktische levensvaardigheden.
  • Vrije keuze: Kinderen hebben in Montessori-klassen vaak de vrijheid om te kiezen welke materialen ze willen gebruiken en welke activiteiten ze willen ondernemen, binnen bepaalde grenzen.

De Montessori-visie heeft als doel kinderen te helpen zich te ontwikkelen tot onafhankelijke, zelfverzekerde, en leergierige individuen. Het benadrukt de waarde van het individuele kind en gelooft in het potentieel van ieder kind om zich te ontwikkelen en te leren in zijn of haar eigen tempo. Montessori-kinderdagverblijven en scholen zijn wereldwijd verspreid en bieden een alternatief voor meer traditionele onderwijsbenaderingen.

Enkele artikelen

Grimms Houten Vormen en kleuren – 70-delig foto 1 Grimms Houten Vormen en kleuren – 70-delig foto 2
Bewaar voor later
Grimms Natuurlijke Waldorf Blokken foto 1 Grimms Natuurlijke Waldorf Blokken foto 2
Bewaar voor later
25,58
30,95 incl. BTW
Guidecraft Natuur Voelen en Vinden – Set 24 stuks foto 1 Guidecraft Natuur Voelen en Vinden – Set 24 stuks foto 2
Bewaar voor later
MET VIDEO
45,77
55,38 incl. BTW
Houten Rekenvoertuigen – 3 stuks foto 1
Bewaar voor later
25,13
30,41 incl. BTW