veranderingen 2025

De belangrijkste veranderingen in 2025 voor KDV en Basisscholen

In 2025 worden er diverse veranderingen doorgevoerd die zowel kinderdagverblijven als basisscholen in Nederland beïnvloeden. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

Veranderingen in de Kinderopvang:

  • Kinderopvangtoeslag: Vanaf 1 januari 2025 stijgt de kinderopvangtoeslag aanzienlijk. Ouders ontvangen dan een inkomensonafhankelijke vergoeding van 96% van het maximum uurtarief, waardoor kinderopvang bijna gratis wordt. Deze maatregel is bedoeld om kinderopvang betaalbaarder te maken en ouders te stimuleren om te werken.
  • Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK): Per 1 januari 2025 worden twee belangrijke wijzigingen ingevoerd:
    • Taaleis voor pedagogisch medewerkers: Pedagogisch medewerkers dienen minimaal taalniveau 3F of B2 voor mondelinge taalvaardigheid te behalen. Dit geldt ook voor invalkrachten en tijdelijke medewerkers.
    • Scholingseis babyopvang: Medewerkers op babygroepen moeten voldoen aan specifieke scholingseisen voor het werken met baby’s.

Veranderingen in het Basisonderwijs:

  • Verbod op mobiele telefoons in de klas: Vanaf het schooljaar 2024-2025 zijn mobiele telefoons en andere devices niet meer toegestaan in de klas, tenzij ze voor educatieve doeleinden worden gebruikt. Scholen bepalen zelf wat onder educatief gebruik valt en stellen hierover regels op in overleg met leraren, leerlingen en ouders.
  • Geldigheid VOG kinderopvang in primair onderwijs: Sinds 1 juli 2024 is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) voor de kinderopvang ook geldig in het primair onderwijs. Hierdoor is een aparte VOG voor het primair onderwijs niet meer nodig, wat tijd en kosten bespaart voor scholen en medewerkers.

Deze veranderingen zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit en toegankelijkheid van zowel de kinderopvang als het basisonderwijs in Nederland. Ouders en professionals in deze sectoren doen er goed aan om zich op de hoogte te stellen van deze wijzigingen en de mogelijke impact op hun situatie.